Saturday, January 1, 2011

Di sini noktah.Untuk membuka perenggan baru..


Alhamdulillah,syukur pada Tuhan kerana ana masih diberi kesempatan untuk hidup dan terus beramal. Ana juga amat bersyukur apabila nikmat IMAN dan ISLAM itu masih ada pada diri..syukur YA RABB..

Untuk post kali ini,ana ingin bercerita sedikit perihal diri ana,orang disekeliling ana dan teman-teman rapat ana. Atas dasar apa,haruslah IMAN paksinya.

Ana Fakhrullah,seorang yang tinggi dan kurus sahaja. Mungkin bukan menjadi idaman golongan si hawa tetapi cukuplah dengan fizikal ini ana mampu beribadat pada-Nya. Ana tidak bijak seperti rakan-rakan ana tetapi ana akan berusaha untuk menjadi bijak seperti mereka. Ana mudah lupa,sangat mudah lupa,mengapa?ana pun tidak pasti tetapi ana memang mudah lupa. Namun ana akan cuba jadikan lupa itu sebagai kekuatan ana,bagaimana?ana akan lupakan kesalahan orang lain pada ana. Ana tidak mahu berdendam kerana dendam hanya menghitamkan hati ana sahaja.Ana rasa ana penyabar tetapi ana mudah juga terjelepuk ke perangkap syaitan bila di uji,ana rasa ana pemalu tetapi ana tanpa segan silu turut melakukan dosa di depan Allah. Jadi ana rasa,ana tidak perlu bersangka baik dengan diri ana kerana ana mudah leka.

14 tahun ana berkelana meninggalkan kampung halaman,merantau mencari ilmu, pelbagai jenis manusia yang ana kenal. Bukan rupa paras atau harta dunia yang ana bicarakan tetapi sifat mereka yang ana utamakan..Alhamdulillah, ana tidak pernah kecewa dengan mereka walaupun pernah ana dibuli. Memang perit ketika dibuli tetapi bukan salah mereka,ana yang tidak kuat dan tegas. Ana juga beruntung kenalan ana semua pemurah maksud ana sudi membantu ana.Al maklumlah ana bukan orang senang,datang dari golongan peneroka. Ana rela berlapar asalkan tidak menyusahkan keluarga di rumah,sebab ana terasa tanggungjawab ana pada mereka.

Bermula di metrikulasi,ana tenang melihat wajahnya. Ana bukan suka menegur orang tidak tentu pasal,tetapi takdir telah merapatkan ana dengan teman ana dulu,kini dan selamanya. Ana tahu bukan taraf ana untuk mendekatinya tetapi ana teringin mengenalinya. Bila ana mula mengenalinya,ana dapat rasakan kemuliaan dan kemurnian hatinya. Hm,adakah ana perlu bunuh fitrah ini,maksud ana cinta yang tiba-tiba meracuni fikiran ana. Tidak,ana tidak akan bunuh kurniaan Ilahi ini tetapi ana cuba gerakkan pada saluran mengikut syariat. Bagaimana??Ana masih fikirkan....Sampai bila?sampai ana mantap dengan keputusan ana..Bila baru mantap??ketika ana rasa kemanisan dalam ujian Allah itu..Ana juga punya hati,ana tidak nafi kadang-kadang ana terbuai oleh nafsu. Siapaka teman itu??Dia adalah angan-angan ana..

Sampai disini sahaja ya sahabat-sahabat ana,ana mahu berusaha menggapai harapan arwah ibu ana ini. Ana akhiri bicara ini dengan harapan sahabat sedekahkan al-fatihah buat arwah ibu ana. wallahualam...

No comments:

Post a Comment