Friday, January 7, 2011

Kisah si berok


Bismillah..Assalamualikum..Allah akhbar!!!

Syukur ya Allah kerana masih lagi diberi peluang mencari modal untuk saham akhirat nanti.

Sahabat2 yang membaca,apa khabar IMAN anda sekalian?Biasalah kita umat akhir zaman imannya ada masa naik ada masa turun tetapi sentiasalah pertingkatkan iman kita ye!!
Susah nak mengekalkan iman sentiasa tinggi ni,sebabnya persekitaran kita tidak mengizinkan. Bila kita hidup dalam persekitaran yang hanya mahu enjoy2 sahaja, segala-galanya kita pandang sebelah mata. Benda baik atau buruk sama saja bagi kita, sebabnya diri kita ini sendiri sudah terbiasa dengan maksiat. Maksiat ada dimana-mana,buka mata pun dah terdedah dengan dosa mana tidaknya melihat aurat rakan kita.Jadi "tepuk dada tanya IMAN".

Peribahasa 'jangan jaga tepi kain orang' bagi saya dah tak boleh digunapakai. Mana tak nya, takkan kita hidup ini hanya untuk diri kita sendiri. Habis tu,sahabat2 kita,kawan2 kita, ahli keluarga kita, takkan kita nak lepaskan begitu saja. Kita kerja pun untuk sapa,untuk masyarakat jugakan. Kalau la doktor tu tak mahu jaga tepi kain orang,lantak kau la sakit. Sape suruh kau hisap rokok,sapa suruh kau ambil dadah. Satu lagi sapa suruh kau nak beranak,malas aku jaga tepi kain kau,beranak sendiri la.Ha,kalau macam tu la, memang kucar kacir dunia.

Jadi objektif saya tiba2 tak tentu pasal bangkitkan masalah ini adalah kerana ingin memperingatkan diri serta sahabat2 sekalian kita hidup untuk memberi. Tak cukup kalau kita hidup sendiri2. Ada orang kata kubur lain2 bro,kau peduli apa. Ye la berok(bro) tapi kau ingat sape nak angkat jenazah kau nanti nak masuk kubur kau tu. Bukan saya membenci golongan macam ni tetapi rasa tanggungjawab la saya ingin menegur. Semua muslim yakin dan wajib yakin kita akan menghadapi alam akhirat yang mana setiap amalan kita akan dihisab. Tak kira la apa yang kita buat dalam tandas ke, apa yang kita buat dalam bilik sorang2 ke,apa yang kita buat dengan awek kita ke semua akan dihisab.

Sampai satu tahap, kita hilang sikap kasih sayang sebab apa?sebab masing2 nak selamatkan diri dari neraka Allah. Masa tu lah nanti kita mula mengungkit yang 'rumate saya tak pernah pun tegur saya','kenapa dia selamat sedangkan dia yang ajak saya','dia cakap free hair cantik jadi saya malas la nak pakai tudung' dan macam2 lagi la. Kita yang tadi selangkah ke syurga tiba Allah tarik balik kita ke neraka. Nauzubillah lah,minta2 dijauhkan.

Jadi bermula hari ini,mari kita perbetulkan diri dan bermuhasabah. Dari golongan mana kita ni yang alpa atau yang mengabaikan yang alpa. Berfikirlah sesaat sesungguhnya ia lebih baik. Selamat beramal.

p/s: kat tempat aku ada kursus kawen,ramai member2 aku masuk..aku bila lagi?
bagi la peluang kat orang lain dulu..kenyang la aku makan nasi minyak cuti panjang nnt..haha..jangan mara,nnt kena jual....hehehe

1 comment: